Przygotuj po jednej małej karteczce na osobę, parę długopisów, i miskę/czapkę do której wrzucicie karteczki.
Stwórzcie 2 drużyny. Warto oznaczyć drużyny (np. jedna drużyna zawiązuje sobie bandamki na rękach), bo łatwo będzie się pomylić. Można też grać faceci kontra dziewczyny, byleby było mniej-więcej równo. Dlaczego? Zaraz się przekonacie!
Usiądźcie w kole na przemian, czyli zawodnik drużyny A, obok niego zawodnik drużyny B a obok niego zawodnik z drużyny A itd. (na ilustracjach mamy dwie drużyny: chłopaki kontra dziewczyny). Przygotujcie też jedno wolne miejsce.
Zapisz imiona wszystkich osób na karteczkach – jedno imię na jednej karteczce (możesz też poprosić uczestników żeby każdy zapisał swoje imię, tak jak na filmiku). Jeśli imiona się powtarzają to przed zapisaniem ustalcie jak je rozróżnicie. Jedno z rozwiązań jest takie: jedna osoba użyje pełnego imienia (np. Natalia) a druga zdrobnienia (np. Natka).
Wymieszaj je i zacznij rozdawać. Każdy czyta w myślach “kim jest”, zachowuje karteczkę i nikomu jej nie pokazuje. Jeśli ktoś trafi na swoje imię to nic się nie dzieje, karteczka zostaje. Od tej pory uczestnicy reagują na imię z karteczki a nie na swoje prawdziwe imię.
Celem gry jest posadzić 4 osoby z tej samej drużyny na kanapie. Jeśli nie macie fizycznej kanapy to wydzielcie 4 miejsca, które będą “kanapą”. Oczywiście obydwie drużyny walczą o zajęcie tych miejsc, a ci, którym się to uda, wygrywają.
Nie mieliśmy kanapy, więc wyznaczyliśmy 4 krzesła.
Zaczyna osoba, która po swojej prawej stronie ma wolne miejsce. Wywołuje jakieś imię. Osoba która ma to imię na karteczce wstaje ze swojego miejsca i siada obok osoby wywołującej. Teraz głos ma inna osoba, obok której (po jej prawej stronie) jest wolne miejsce. Należy być uważnym żeby zapamiętać “nowe” imiona po to by wywoływać przeciwników z kanapy i sadzać na niej osoby ze swojej drużyny.
Ważne! Nie można podpowiadać osobie wywołującej! Nie można też robić notatek!
Dziewczyna w czarnej bluzie (która ma wolne miejsce po swojej prawej stronie) wywołuje czyjeś imię. Trafiła – drużyna dziewczyn wygrała!
Kiedy już opanujecie mechanikę gry, możecie przejść to trudniejszej wersji. Różni się ona tym, że osoba wywołująca i wywołana zamieniają się karteczkami. Czyli jeśli osoba z karteczką OLA wywołuje PATRYCJĘ to od momentu zmiany miejsca to PATRYCJA reaguje teraz na imię OLA, a OLA na imię PATRYCJA. Tu trzeba być jeszcze bardziej skupionym!