Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
twój rozwój
18 marca 2024

100° OBOK #3: Zadawanie Pytań i Słuchanie

Autor:
Jonasz Błajet
Szacowany czas czytania: 5min
Sesja II – Pytanie i Słuchanie

Poniżej znajdziesz skrócone notatki z wykładu, jeżeli chcesz sobie przypomnieć coś z wykładu. Na końcu znajdziesz również slajdy do ściągnięcia.

Ludzie posiadają zdolność komunikacji, więc warto się w niej dokształcać i umiejętnie wykorzystywać narzędzia komunikacyjne w celu bycia OBOK.

Podstawowym narzędziem są pytania. Po co je zadajemy?

  • Żeby zdobyć informacje.
  • By zrozumieć otaczający nas świat.
  • By zrozumieć siebie.
  • By zrozumieć co myślą inni.
  • By pomóc innym zrozumieć (wszystkie powyższe kwestie).

Żeby móc skutecznie dotrzeć do tego, co naprawdę myśli dana osoba, powinniśmy zastosować metodę obierania cebuli: najpierw pytamy się o okoliczności, później o wolę/decyzję, dalej o emocje i dopiero na końcu do tego, co siedzi najgłębiej w naszym rozmówcy.

Jako chrześcijanie możemy czerpać od naszego Mistrza – Jezusa, który zadawał pytania w sposób absolutnie profesjonalny:

  • By zacząć konwersację.
  • By pokazać temat o jakim chce mówić.
  • By zmusić ludzi do myślenia.
  • By zdobyć szczegółowe informacje.
  • By podważyć błędne myślenie.
  • By udowodnić grzech.
  • By zbadać, czy rozumieją co powiedział.
  • By zbudować wiarę.

Wobec tych inspiracji, warto uświadamiać sobie, żeby zadawać pytania, które:

  • Mają jakiś cel.
  • Wymagają od ludzi myślenia.
  • Dają wyzwania.

Z jakich rodzajów pytań możemy skorzystać?

  • Zamknięte, sondujące (kiedy chcemy uzyskać konkretną informację i nie chcemy czegoś z góry zakładać, np. „czy uważasz Jezusa za swojego Pana i Zbawiciela”?)
  • Wyzwalacze (angażujące, otwarte).
  • Zwierciadlane (parafraza i odbicie odpowiedzi jak w lustrze).
  • Uzasadniające (utrzymują tempo i temperaturę rozmowy)

W skutecznej komunikacji OBOK zadanie dobrego pytania to dopiero pierwszy krok.

Drugim jest umiejętność aktywnego słuchania. Jako ludzie często mamy tendencję do patologii słuchania, czyli popełniania błędów wpływających na jakość komunikacji. Żeby jej uniknąć, należy zastosować poniższe zasady:

  • Słucham, nie krytykuje.
  • Słucham, nie zakładam niczego z góry.
  • Słucham bez przyjmowania postawy obronnej.
  • Słucham, nie udzielając rad, dopóki nie zostanę o to poproszony.
  • Słucham, nie zastanawiając się co odpowiem.
  • Pozwalam rozmówcy dokończyć zdanie.
  • Pozwalam się wypowiedzieć do końca, zanim przedstawię moje zdanie.
  • Staram się zrozumieć uczucia/emocje.
  • Poświęcam całą swoją uwagę.
  • Patrzę na osobę, z którą rozmawiam.
  • Zwracam uwagę na niewerbalne sygnały wysyłane przez rozmówcę.
  • Powtarzam to, co usłyszałem dla potwierdzenia.
  • Pytam, czy dobrze zrozumiałem.
  • Pytam, czy coś jeszcze jest w tym temacie.

Poza tym, naucz się:

  • Słuchać rozmówcę:
    • patrz na informacje niewerbalne: to 70% komunikacji,
    • zwróć uwagę na powtarzające się słowa, frazy, określenia, imiona, sytuacje itp.,
    • odwołuj się do doświadczenia, jakie masz jako punkt referencyjny, nie wyznacznik – każda sytuacja jest inna.
  • Słuchać Ducha Świętego:
    • módl się w tym samym czasie o mądrość,
    • proś Ducha Świętego o objawienie prawdy,
    • wsłuchaj się w głos Ducha Świętego (bądź ostrożny; to, co myślisz może być Twoją interpretacją sytuacji, a nie objawieniem Ducha)

W załącznikach znajdziesz

  1. Dodatkową listę pytań od Łukasza
  2. Slajdy Łukasza

Resztę materiałów z konferencji możesz znaleść tutaj:

100° OBOK

Autor

Sprawdź również: